De dagelijkse leefomgeving van een kleuter is omringd door woorden
en letters die we uitspreken, opschrijven en overbrengen naar anderen. Het
lijkt wel een soort code om een boodschap over te brengen.
Letters
en beginnende geletterdheid zijn een belangrijk en onmisbaar onderdeel in het
leerproces van kleuters in de derde kleuterklas. Daarom wil ik hier toch even
bij stil staan. Kleuters zien en horen overal letters. Niets is leuker dan het
ontdekken en ontcijferen van deze magische geletterde wereld, toch?
Wat staat er op het programma:
WEEK 1 ( 3 mei – 4 mei )
Verhaal ‘het land van de grote woordfabriek’ –
kamishibai
Letterdieren maken voor mama
Repeteren voor ons schoolfeest
We piepen elke dag in een lade van onze grote
taalkast
We hangen elke dag een letterversje aan onze
versjesvlinder
We bouwen een echte letterwinkel in onze klas
WEEK 2 ( 7
mei – 11 mei )
Contrabastesten van maandag tot donderdag
Het lettervisspel
We helpen mee in de woordfabriek en brengen
letters heen en weer (turnen)
We bouwen de grote woordfabriek in onze klas
en experimenteren met materiaal
We verkleden ons als echte robotten en
werkmensen met witte jassen, brillen, maskers, enz…
Taalspel- het vlinderbord ( ganzenbord )
We beelden de personages uit en bewegen op muziek
We luisteren naar het dieren – ABC van Eric
Carlé
We spelen rijmspelletjes met Ria Rijm uit de
taalkast
WEEK 3 (
14 mei – 15 mei )
We leren tellen met het aantallenbord
We zingen het grote letterlied
We maken mopperbeestjes uit textiel (poppen )
We kijken naar de praatprent ‘in de woordfabriek’
Muzikaal verhaal
Het grote fabriekspel