De dagelijkse leefomgeving van een kleuter is omringd door woorden
en letters die we uitspreken, opschrijven en overbrengen naar anderen. Het
lijkt wel een soort code om een boodschap over te brengen.
Letters
en beginnende geletterdheid zijn een belangrijk en onmisbaar onderdeel in het
leerproces van kleuters in de derde kleuterklas. Daarom wil ik hier toch even
bij stil staan. Kleuters zien en horen overal letters. Niets is leuker dan het
ontdekken en ontcijferen van deze magische geletterde wereld, toch?
Wat staat er op het programma:
WEEK 1 ( 3 mei – 4 mei )
Verhaal ‘het land van de grote woordfabriek’ –
kamishibai
Letterdieren maken voor mama
Repeteren voor ons schoolfeest
We piepen elke dag in een lade van onze grote
taalkast
We hangen elke dag een letterversje aan onze
versjesvlinder
We bouwen een echte letterwinkel in onze klas
WEEK 2 ( 7
mei – 11 mei )
Contrabastesten van maandag tot donderdag
Het lettervisspel
We helpen mee in de woordfabriek en brengen
letters heen en weer (turnen)
We bouwen de grote woordfabriek in onze klas
en experimenteren met materiaal
We verkleden ons als echte robotten en
werkmensen met witte jassen, brillen, maskers, enz…
Taalspel- het vlinderbord ( ganzenbord )
We beelden de personages uit en bewegen op muziek
We luisteren naar het dieren – ABC van Eric
Carlé
We spelen rijmspelletjes met Ria Rijm uit de
taalkast
WEEK 3 (
14 mei – 15 mei )
We leren tellen met het aantallenbord
We zingen het grote letterlied
We maken mopperbeestjes uit textiel (poppen )
We kijken naar de praatprent ‘in de woordfabriek’
Muzikaal verhaal
Het grote fabriekspel
We gaan aan de slag met pittenzakken tijdens
de turnles
WEEK 4 ( 21 mei – 25 mei )
Florian vertelt het verhaal met zijn fotoalbum
Het grote fabriekspel
We spelen met het letterlied
Mopperbeestjes uit textiel
Nieuwe letter van de week uit de taalkast
Verhaal ‘de ongelofelijk bijzondere boekeneter’
DINSDAG gaan we ZWEMMEN!
WOENSDAG is het SPORTDAG met meester Bert
DONDERDAG gaan we de hele voormiddag op uitstap
naar de BIB in Vilvoorde
We leren tellen met het aantallenbord
We maken letters uit brooddeeg
Vrijdag genieten we van de poppenkast
WEEK
5 ( 29 mei – 1 juni )
We filosoferen rond ‘liefde’
We spelen een lettermatrix
SHERBORNE met kleuters
We maken het grote papa-boek voor papa
We zingen een lied voor papa
De letterprofessor leert ons de nieuwe letter
van de week
Dramatiseren van het verhaal
Waterspelen
Verteltafel ‘Het land van de grote woordfabriek’
Verhaal ‘Kikker is verliefd’
We bewegen zoals robotten, zwevende woorden en
kranten op muziek.
We knippen en plakken woorden met Happer Klapper
de krokodil
WEEK
6 ( 4 juni – 7 juni )
BEZOEK aan de kranten/boekenwinkel ‘De Standaard’
We werken verder aan ons boek voor papa
De letterprofessor leert ons de nieuwe letter
van de week
Winkelspel
Aankleedspel met krantenkledij
Turnen met kranten
Verhaal ‘meneer Papier is verscheurd’
Waterspelen
Voorbereiding tentoonstelling
Op bezoek in het 1e LEERJAAR –
waarneming boekentas + kimpspel
Wenskist – we schrijven een brief naar Florian
LETTERKERMIS met de OUDERS
Fruitpunch maken
TENTOONSTELLING!